partner

partner

partner

Turnieje brydżowe

Łączenie w pary i zgłoszenie do udziału w turnieju:

Łączenie w pary jest możliwe na 15 minut przed rozpoczęciem turnieju. Moment ten jest zaznaczony odpowiednim komunikatem wyświetlanym w rozmówkach sali turniejowej. Parę zakłada się poprzez kliknięcie na pseudonim gracza wyświetlany na liście obecnych na sali turniejowej i następnie kliknięcie w przycisk "stwórz parę". Oczywiście zawodnik, z którym chciałbyś zagrać w parze musi wyrazić na to zgodę (system zapyta się go o to gdy Ty klikniesz w "stwórz parę"). Założenie pary jest jednoznaczne ze zgłoszeniem się do udziału w bieżącym turnieju.

Do turnieju można się zapisać również po jego rozpoczęciu. Jednak za każde nierozegrane rozdanie system przyzna "spóźnialskiemu" wynik -3 IMP w turnieju na punkty meczowe lub 40% w turnieju na zapis maksymalny. Jeśli zdecydujesz się na opóźnione założenie pary (czyli zgłoszenie do udziału w turnieju) system umożliwi Ci grę od początku kolejnej rundy. Nowa para nie może bowiem rozpocząć gry w turnieju w trakcie trwania rundy, nawet gdyby ta rozpoczęła się kilka sekund wcześniej.

Po ustanowianiu pary gracze mogą przystąpić do wypełniania karty konwencyjnej. W tym celu należy w oknie sali ogólnej kliknąć na nick swój lub partnera, następnie w przycisk "karta konwencyjna". Aby przyspieszyć edycję można skopiować skopiować kartę konwencyjną jednego z zawodników. Domyślnie karta wypełniona jest danymi z karty kapitana pary (tego który zaproponował założenie pary). Dane można zmienić poprzez edycję odpowiednich pól. Zmiany karty konwencyjnej pary na turnieju nie wpływają na indywidualne karty zawodników. Karta turniejowa jest jednorazowa i ulega skasowaniu po zakończeniu turnieju. UWAGA - przy wprowadzaniu zmian w turniejowej karcie konwencyjnej należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że edycja może być prowadzona przez obu zawodników jednocześnie. Zapamiętane zostaną zmiany wprowadzone przez tego zawodnika, który zaktualizuje kartę jako ostatni.

Rozstawienie par i rozdania:

Na wszystkich stołach w danej rundzie rozgrywane są takie same rozdania. Umożliwia to po zakończeniu każdej rundy poznanie aktualnych wyników turnieju. Na podstawie tych wyników gracze rozstawiani są do gry w kolejnej rundzie. Turnieje rozgrywane są systemem szwajcarskim. Oznacza to, że na pierwszym stole grają pary zajmujące w danym momencie w turnieju miejsca pierwsze i drugie, na stole numer dwa grają pary z miejsca trzeciego i czwartego itd. Wynikiem takiego systemu rozstawiania par jest możliwość kilkukrotnego spotkania się z tymi samymi przeciwnikami podczas jednego turnieju. Jeśli w turnieju bierze udział nieparzysta liczba par, to para, która nie ma przeciwnika (najczęściej będzie to para znajdująca się na ostatnim stole - czyli zajmująca ostatnie miejsce) będzie miała w danej rundzie przerwę (tzw. "bye"), za którą otrzyma wynik +3 imp'y lub 60% za każde nierozegrane rozdanie.

Gdy brakuje jednego z graczy:

System nie pozwoli na rozpoczęcie dwóch kolejnych rund pod rząd parze, w której brakuje jednego z graczy. Para taka zostanie wtedy automatycznie usunięta z turnieju.

Jeżeli Twojemu partnerowi zerwie połączenie można na niego poczekać lub zaprosić do gry jednego z kibiców znajdujących się na sali turniejowej. Służy do tego guzik "zaproś" znajdujący się w oknie stołu.

W przypadku gdy okno stołu jest zamknięte można zaprosić nowego partnera korzystając z funkcji "stwórz parę" (tak samo jak przy zapisach do turnieju).

Jeśli Twojemu przeciwnikowi "zniknie" partner na początku rundy (jeszcze przed podniesieniem kart) lub np. jeśli system przydzieli Ci jako przeciwników parę, w której chwilowo brakuje jednego z graczy - po 7 minutach od rozpoczęcia rundy, gdy do tego czasu nie pojawi się brakujący przeciwnik, system automatycznie przyzna walk-over'a - czyli +3 impy (lub 60%) dla Ciebie oraz -3 imp'y (lub 40%) dla przeciwnika za każde nierozegrane rozdanie. Przyznanie walk-over'a zamyka rundę dla obu par, nawet gdyby przed jej końcem pojawił się brakujący zawodnik i chciał jeszcze rozegrać jakieś rozdanie.

Z chwilą gdy jeden z zawodników przez 4 minuty nie wykona żadnego ruchu (licytacja lub zagranie karty) system automatycznie zakończy rozdanie i przyzna walk-over'a (-3 IMP lub 40% dla winowajcy/+3 IMP lub 60% dla przeciwników). System liczy upływający czas temu z zawodników na którego wskazuje strzałka sygnalizująca kto ma wykonać ruch. Dlatego nawet jeśli przy stole brakuje któregoś z graczy pozostali powinni wykonywać swoje ruchy wtedy kiedy jest ich kolej.

Cofanie licytacji lub zagranej karty:

System umożliwia poproszenie innych zawodników o zgodę na cofnięcie licytacji lub zagranej karty i jeśli takowi wyrażą zgodę - wykona taką operację. Przed poproszeniem o cofnięcie zagrywki (lub licytacji) należy jednak pamiętać o następujących sprawach:

  • brak zgody przeciwników wcale nie świadczy o ich złej woli lub braku kultury. To nie jest żadne złamanie netykiety. Część zawodników z góry bowiem przyjmuje, że w rozgrywkach turniejowych nie można cofać swoich posunięć, bez względu na sytuację. Tak więc do przejawów łamania netykiety można raczej zaliczyć prośbę o cofnięcie posunięcia. W szczególności łamaniem netykiety jest obrażanie się na graczy za odrzucenie prośby o cofnięcie zagrywki.
  • prośba o cofnięcie zagranej karty lub licytacji może być w świetle prawa brydżowego tzw. "informacją nielegalną". Twoi przeciwnicy bowiem nawet jeżeli nie zgodzą się na Twoją prośbę są pokrzywdzeni, ponieważ Twój partner pozyskał "nielegalnie" dodatkową informację, że Twoje zagranie lub licytacja są nie takie jak należy. Informacja taka może (nawet nieświadomie) Twojemu partnerowi pomóc w dalszej grze. Dlatego też przeciwnicy nie dość, że mogą odrzucić Twoją prośbę o cofnięcie posunięcia to jeszcze mogą wezwać sędziego i zgłosić fakt poniesienia przez nich szkody. Decyzja sędziego w takiej sytuacji może być dla Ciebie niekorzystna - np. unieważnienie rozdania i przyznanie kary.

Informacje nielegalne i netykieta:

Trzeba pamiętać, że jakiekolwiek komentarze wygłaszane przy stole mogą być oprotestowane przez przeciwników. Nie jest więc wskazana jakakolwiek rozmowa z partnerem oraz wygłaszanie zbędnych opinii. Proponuję również aby nie deklarować liczby lew do wzięcia bez ściągnięcia atutów. Inną częstą sytuacją, która powoduje wzywanie sędziego jest licytacja lub zagrywka na "namysł" partnera. Jeśli partner, gdy miał ostatnio prawo głosu (zagrania karty lub licytacji) zwlekał z podjęciem decyzji dłużej niż zwykle a następnie przeciwnicy doszli do wniosku, że Ty w swojej licytacji lub grze wykorzystałeś ten fakt - może (i powinien) zostać wezwany sędzia, który podejmie decyzję o wyniku rozdania.
Na sali i stołach turniejowych nie działa wysyłanie wiadomości prywatnych pomiędzy zawodnikami z wyjątkiem zapisów do turnieju. Wiadomość prywatną można natomiast wysłać do sędziego na sali ogólnej podczas całego turnieju.

Wzywanie sędziego, decyzje sędziego:

Sędziego można w każdej chwili wezwać do stolika naciskając guzik "wezwij sędziego" znajdujący się w oknie stołu. Sędzia może podjąć dowolną decyzję (np. cofać licytację, cofać zagrane karty, nakazywać licytację, dokładać karty oraz zmienić wynik rozdania lub nawet rozgrywany kontrakt w protokole turnieju). Decyzje sędziego są ostateczne i nie podlegają odwołaniom - chyba, że rozgrywany jest turniej, który posiada swój odrębny regulamin. Sędzia może również wykluczyć parę z udziału w turnieju. Komentowanie decyzji sędziego jest uważane za przejaw łamania netykiety. Wzywanie sędziego nigdy nie jest przejawem łamania dobrych obyczajów, nawet jeśli zachodzi podejrzenie wykorzystywania przez zawodników braku znajomości prawa brydżowego przez parę przeciwko, której sędzia został wezwany.

Najczęstsze przyczyny wzywania sędziego:

  • brak alertu
  • licytacja na namysł partnera
  • zgłoszenie przez przeciwnika chęci cofnięcia licytacji lub karty
  • długi namysł przeciwnika, który może uniemożliwić rozegranie rozdania
  • nadzwyczajna trafialność decyzji (np. wistów lub licytacji) przez jedną z par co sugeruje przekazywanie przez graczy nielegalnie dodatkowych informacji o rozdaniu

Wyniki turnieju:

Wyniki każdej rundy osobno oraz aktualną kolejność par po danej rundzie można obejrzeć klikając "wyniki" w oknie sali brydżowej. W tym miejscu również znajdą się na końcu wyniki całego turnieju. Należy przyjąć, że końcowe wyniki turnieju mogą się pojawić w jakiś czas po jego zakończeniu, ze względu na konieczność naniesienia przez sędziego do protokołów decyzji o karach, zmianach wyników rozdań itp. Proszę więc pamiętać, że wyniki wyświetlane natychmiast po zakończeniu turnieju mogą jeszcze ulec zmianie. Jeżeli w protokole wyników rundy przy którymś z rodań widnieje symbol 'E' oznacza to że wynik ten został ustalony w skutek interwencji sędziego. Zawodnicy mogą obejrzeć listę wszystkich interwencji sedziego w danym turnieju po kliknięciu w link "interwencje sędziowskie" znajdujący się na dole strony z wynikami turnieju.

W turnieju na punkty meczowe (IMP) maksymalna wygrana w jednym rozdaniu została ograniczona do 14 impów. Wysokość przegranej jest nieograniczona.

Informacje o turnieju:

Zalecamy zwracanie uwagi na komunikaty wyświetlane w oknie rozmówek sali turniejowej. Można tam dowiedzieć się o numerze stołu na którym mamy zagrać w danej rundzie, poznać numer pary przeciwników oraz inne informacje porządkowe.

Najlepsi gracze

TOP 10 - ranking klasyczny
RANK PARTIE WYGR
1. mario0013 22.7 101003 47323
2. michal01608 17.98 78361 35508
3. _Pink_Floyd_ 14.62 71785 32531
4. goldenek2 14.03 111570 52460
5. EleonoraA 13.97 2222 1154
6. stachu00 13.89 23467 11763
7. Mimi77 13.75 6593 3366
8. broda1946 13.36 71624 34697
9. Janrad 12.36 43432 18878
10. annawa 11.97 69324 29857
TOP 10 - ranking turniejowy
RANK TURNIEJE
1. goldenek2 3738 156
2. krakk1 3619 171
3. Konti_ 3531 178
4. drasz 2965 132
5. Janek_61 2627 136
6. Brodziaty 2552 163
7. Mimi77 2539 114
8. LunaG 2352 129
9. bob52 2096 88
10. olcia164 2077 135
TOP 10 - butler (ponad 500 rozdań)
BUTLER ROZDANIA
1. malgo38 2.3833 660
2. karol887 1.7312 1637
3. Fartowny777 1.4968 1244
4. Belus21 1.1716 542
5. ziomalo17 1.0706 19471
6. EleonoraA 1.0364 1100
7. stachu00 1.0096 23467
8. karol10000 0.9575 2305
9. renonskaro 0.8237 30933
10. mak221 0.8041 7100
TOP 10 - tadbutler
TADBUTLER
1. stachu00 2.04
2. EleonoraA 1.47
3. 1arturpi 1.41
4. baltimorek 1.36
5. PlOTR358 1.36
6. henioIII 1.34
7. witalis51 1.34
8. yvonnege 1.33
9. szlemiczek10... 1.27
10. renonskaro 1.27

Forum

Dostęp do forów użytkowników gier mają tylko zarejestrowani użytkownicy. Eksperci mogą czytać i wypowiadać się, pozostali - tylko czytać.